DSB ÷ GoMore = 196 kr.

Vanetænking er en klods om benet. Den trækker én ned i en sump, som nok er tryg og velkendt, men begrænser udsynet og gør det svært at røre sig ud af stedet. Hvor interessant jeg end finder deleøkonomi og alle de initiativer og forretninger, den kaster af sig, så bliver alle de faste vaner alligevel hængende dér som en tung dødvægt, når det gælder min egen hverdag.

MASSER AF PENGE AT SPARE

Kør-med-ordninger har eksisteret, længe før man talte om kollaborativ økonomi. Jeg kender til dem og har forstået, at det er både bæredygtigt og fornuftigt, men når det så kommer til stykket, og jeg skal til Jylland, står jeg alligevel der på Vesterbro med den ene fod i dyndet: “Okay … Tjekke afgange på Rejseplanen og købe en togbillet.”

Hvad skal der til, for at man skifter kurs og vælger noget nyt? Det er fint med bæredygtighed, fællesskab, ny teknologi og så videre, men forleden da jeg skulle til konfirmation i Skanderborg, var det noget så lidt ædelt og helt igennem banalt som udsigten til at spare over 50% på transporten, der rykkede mig op af vanens svuppende sump.

Som sædvanlig måtte jeg konstatere, at det, jeg troede var prisen for en returbillet hos DSB, nemlig 371, kun var nok til at bringe mig frem, og at prisen for en tur frem og tilbage til Skanderborg hos De Danske Statsbaner kostede svimlende 742 kroner (og nu uden togstewardesse og kaffevogn)

 

press_logo_white_bg-4655969fb290a0823af9ba77a13bed84


Jeg har kendt til GoMores eksistens i al den tid, de har eksisteret, og tænkte, at det nok var nu, jeg var moden til at tjekke, hvad det mon ville koste at springe på et lift til Skanderborg sådan en dag i april 2015.
Jeg var forberedt på at skulle bruge lidt tid til at oprette en profil og sætte mig ind i, hvordan siden fungerede, men sådan var det slet ikke. Jeg kunne gå direkte ind at søge på ledige lift til Skanderborg og herefter registrere mig og kontakte føreren, hvis der var en afgang, der passede mig. Nemt, personligt og brugervenligt. Sådan skal det være.

MASSER AF MULIGHEDER

Jeg var sent ude, faktisk skulle jeg rejse dagen efter, så jeg havde ikke de store forventninger til, at der ville være nogen ledige lift til Skanderborg med så kort varsel, men jeg tog fejl. Der var flere afgange, der passerede igennem Skanderborg den dag. En fyr kørte fra København kl. 6 om morgenen. Hans bil var fyldt. En anden skulle af sted lidt senere og havde en enkelt plads tilbage, og så var der en, der passede mig perfekt med afgang kl. 15 og opsamling på Herlev Station. Hun var oven i købet billigere end de andre. 165 kr. skulle hun have for at tage mig med til Skanderborg. Det er mindre end halvdelen af en enkeltbillet med DSB.

Inde på hendes profil kunne jeg forvisse mig om, at hun var en god og sikker bilist, og at hun tilmed var rart selskab. Hele 38 tidligere passagerer havde faktisk givet hende topkarakter med sidens egen indbyggede stjernerating. Alt i alt udsigt til et meget betryggende første møde med kør-med-princippet.

Den, der har tilbudt et lift, får straks en sms, når nogen har meldt sin interesse og betalt online. Det betyder, at der med det samme er kontakt til chaufføren. Som passager får man også chaufførens telefonnummer, så man om nødvendigt med det samme kan ringe og aftale nærmere detaljer. Ellers kan man også korrespondere via sidens egne indbyggede mailingsystem.

PRIVATBILER = UUDNYTTET KAPACITET

GoMore er på få år blevet en enorm succes. Den vare, de sælger, giver mening for folk. Der er nu 267.000 medlemmer og et tjek på siden en tilfældig dag i maj viser at de i dag har formidlet over 1000 lift. Undervejs har de udvidet forretningen og tilbyder nu også lift til udlandet, privat biludlejning og et smart leasingprogram, hvor man kan lease en bil OG leje den ud via GoMore og dermed næsten tjene det hele hjem.

Ikke sært at lige præcis deleaktiviteter, der involverer biler, har haft så stor medvind inden for deleøkonomien. Biler er dyre at eje, og noget af den mest omfattende og synlige ledige kapacitet, der findes. Privatbiler står stille det meste af døgnet, og det holder ikke i længden. Der er ganske enkelt for mange biler i verden, og med de nye sociale portaler burde vi kunne reducere antallet. Sådan her skriver en af grundlæggerne Matias Dalsgaard i en kronik i Politiken

I stedet for, at der fx i gennemsnit sidder 1,37 personer i danske biler, som det i dag er tilfældet, ville det være bedre, hvis dette tal via samkørsel blev 2 personer. I stedet for at biler i gennemsnit holder stille i mere end 23 ud af døgnets 24 timer, ville det være bedre, hvis bilerne blev lejet ud, så de i det mindste kun holdt stille i 22 timer – og vi til gengæld kun behøvede halvt så mange biler.

Den franske pendant til GoMore hedder Bla Bla Car

SNIKSNAKBIL OG SØD MUSIK

Man snakker sammen, når man kører sammen. Den franske pendent til GoMore hedder Blablacar af gode grunde. Jeg fik en lang snak med min chauffør, som godt kunne lide, at hun på denne måde mødte en masse mennesker, som hun ellers ikke ville møde. Generelt mente hun dog, at det mest var studerende, hun kørte med. Kun en af hendes passagerer havde endnu været over 60, og hun fortalte også, at hun aldrig havde været ude for ubehagelige oplevelser.

Jeg nåede til Skanderborg i god behold og en oplevelse og 192 kr. rigere. Måske er GoMore ikke selv klar over det, men de fremmer åbenbart også kærlighed mellem landsdelene. Både chaufføren og en anden medpassager på min tur til Skanderborg skulle uafhængigt af hinanden over at mødes med sine kærester i henholdsvis Silkeborg og Horsens. Chaufføren var pædagog og ville ikke have råd til at besøge sin kæreste så ofte, hvis hun ikke kunne dele udgifterne til turen med medpassagerer fra GoMore og da slet ikke, hvis hun var afhængig af DSB, men det er en helt anden historie …

browser_frontpage

 

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *